طرح درس فارسی :دوست صمیمی و دانا به روش طرز تلقی برخورد
روش طرز تلقی برخورد
دروس پنجم ابتدایی
نام درس: فارسی بخوانیم پایه: پنجم ابتدایی موضوع درس: دوست صمیمی و دانا
هدف کلی: گسترش فرهنگ مطالعه و تقویت حس علاقه مندی به کتاب
اهداف جزئی: آشنایی با کتابخانه
آشنایی با نمایشگاه کتاب
ایجاد و تقویت حس خرید و نگهداری و مطالعه کتاب
اهداف رفتاری: 1- دانش آموز بتواند انواع کتاب را بشناسد.
2- دانش آموز انگیزه لازم جهت بازدید از نمایشگاه کتاب را داشته باشد.
3- دانش آموز بتواند کتابخانه شخصی اش را طبقه بندی و مرتب کند و عکسی از آن را به کلاس آورد.
فضا و مدل کلاس: ابتدا سنتی و بعد به صورت گروهی 4 تا 5 نفره- اگر امکان داشت در محیط کتابخانه ارائه شود.
وسایل آموزشی: کتاب درسی- دانش آموزان- تابلو- گچ- چند کتاب غیردرسی- فرم های شماره 1 و 2- کتابخانه
ارزشیابی ورودی: بعد از سلام و احوال پرسی و حضور و غیاب دانش آموزان تکالیف جلسه قبل آنها دیده می شود. حالا رو به دانش آموزان کرده و در دستان خود کتاب های مختلف را گرفته و از آنان می خواهیم در مورد وسیله ای که در دستان من و روی میزهای آنان هست اطلاعاتشان را بگویند هرچه که می دانند.
ایجاد انگیزه: اگر در مدرسه کتابخانه دایر بود و امکان این وجود داشت که تمام
دانش آموزان آن کلاس در کتابخانه جمع شوند. دانش آموزان را به آن محل برده و معلم نام آن مکان را از زبان دانش آموزان می گیرد و درس این ساعت را در همان جا تدریس می کند.
ارائه درس: در این مرحله معلم ابتدا فرم شماره 1 را به دانش آموزان می دهد تا به صورت فردی آنان پاسخ گو باشند.
فرم شماره (1)
1- اگرشما به جای یک کتاب بودید چه می گفتید؟
2- در هنگام مطالعه کتاب چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
3- هنگام مراجعه به یک کتابخانه عمومی برای مطالعه چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
4- آیا تاکنون به نمایشگاه کتاب رفته اید؟ در مورد آنجا توضیح دهید؟
5- نمایشگاه کتاب چگونه مکانی است؟
مرحله دوم: معلم فرم شماره(1) را جمع آوری کرده و نمره آن را لحاظ می کند. سپس فرم شماره (2) را در اختیار فراگیران قرار می دهد تا باز هم به صورت فردی به سوالات پاسخ دهند. مثلاً امتیاز 4 بالاترین، بعد 3، بعد2 و بعد 1.
فرم شماره (2)
1- اگر شما به جای کتاب بودید چه می گفتید؟
2- در هنگام مطالعه کتاب چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
د)................................
3- در هنگام مراجعه به یک کتابخانه عمومی برای مطالعه چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
د)..............................
4- نمایشگاه کتاب چگونه مکانی است؟
ج) .............................
مرحله سوم: بعد از پاسخهای فردی از دانش آموزان می خواهیم تا پاسخها را در میان گروه بررسی کنند و دوباره امتیازدهی انجام شود و همدیگر را بر سر امتیازات متقاعد کنند.
سپس جدولی را معلم کشیده و از گروه ها، نمره هایشان را می پرسد.
در مرحله بعدی: معلم روی تخته سیاه جدولی رسم کرده امتیازات گروه ها را نوشته و حالا این گروه ها هستند که بر سر نظریات خود گروههای دیگر را متقاعد می کنند.
جمع بندی: در این مرحله آموزگار با کمک دانش آموزان مطالب را منسجم کرده و یکبار دیگر فوایدکتاب و کتابخوانی را یادآوری می کند تا دانش آموزان به هدف درس نزدیک شوند.
ارزشیابی پایانی: در این مرحله می توان از قسمت درک و دریافت کمک گرفت و به سوالات آن دانش آموزان پاسخ دهند.
1- چرا کتاب، خود را پیام رسان پیامبران بزرگ معرفی کرده است؟
2- چرا باید کتاب را دوست بداریم؟
3- چرا کتاب می گوید: «من هر روز به دنیا می آیم»؟
تکلیف منزل:
از کتابخانه نزدیک خود (مدرسه- منزل- مسجد) گزارشی تهیه کرده و به کلاس بیاورد.
از روی درس برای افراد خانواده یک بار روخوانی کند.