اهرم ها چگونه به ما کمک می کنند ؟

ماشين ها به چها رروش به ما کمک مي کنند

- با انتقال نيرو(تقريبا همه ماشين ها در اين  خاصيت مشترک هستند )  

- با افزايش نيرو

- با تغيير جهت نيرو

- با افزايش مسافت وسرعت اثر نيرو

يکي از انواع ماشين ها اهرم ها هستندکه هر اهرم از سه قسمت مهم به نام هاي تکيه گاه – نيرو – جسم تشکيل شده است .

حال براساس محل قرار گرفتن سه قسمت اصلي اهرم، اهرم ها را به سه دسته تقسيم مي کنيم .

1- اهرم نوع اول :در اين نوع اهرم که تکيه گاه در بين نيرو وجسم قرار دارد

ادامه نوشته

اهداف درس به درس کتاب فارسی (بخوانیم) پنجم دبستان (قسمت اول)

درس 1:الهی

1-آشنایی باتحمیدیه و توجه به آغاز کارها با نام وحمدالهی

2- تقویت روحیه نیایش و دعا کردن

3- آشنایی با برخی از نکات زبانی (غیرساده،مترادف،هم خانواده و...)

4- توانایی انجام فعالیت ها وتمرین های پیوسته با مهارت های زبانی و ارزشی درس

اهداف جزیی درس1:

1-کمک خواستن از خداوند در انجام کارها

2- درخواست یاری از خداوند جهت پرستش او

3-تقویت روحیه شکرگزاری و نیایش

4-توانایی خواندن متن با تلفظ صحیح

5- تقویت مهارت هایی شفاهی و کتبی

ادامه نوشته

دانستنی هایی درباره رود ارس

  ارس نام رودخانه‌ای نسبتاً پرآب و خروشان است كه در فاصله 2 كيلومتري جلفا پس از گذشت از بستر تنگ كوهستاني كه در كوههاي نزديك جلفا ايجاد نموده است وارد جلفا مي شود. رودخانه ارس كه از كشور تركيه سرچشمه مى گيرد، حدود۴۵۰ كيلومتر از مرز آبى جمهورى اسلامى ايران با كشورهاى آذربايجان و ارمنستان را تشكيل مى دهد.

 تاريخ و پیدایش نام رود ارس :

 شهرهای مدفون شده در دامنه کوههای آرارات بزرگ ( الحارث ) و آرارات کوچک (الحویرث ) که در حال حاضر در کشور ترکیه قرار دارند و دامنه آنها مربوط به خاک ایران است را به اصحاب رس نسبت می دهند و نام رود ارس نیز که سرچشمه آن از قسمتهایی از این دو کوه است از همان رس گرفته شده است. ناگفته نماند که رس در لغت به معنی چاه و هر چیز کنده شده است. نام محلی این رود به ارمنی آراکس و به ترکی آراز است. نام اَرَس ریشه پارسی دارد و به معنای زلال و بی غل و غش است. رودخانه ارس در سال ۱۸۱۳ میلادی در پی عهدنامه گلستان به عنوان مرز ایران و روسیه برگزیده شد و تمامی مناطق شمال این رود از ایران جدا و به خاک روسیه افزوده شد.

ادامه نوشته

زنگ تفریح:لطیفه هایی از بهلول دانا

...........................خليفه شدن بهلول
هارون الرشيد
از بهلول پرسيد: دوست داري خليفه باشي؟بهلول گفت: نه. هارون پرسید: چرا؟بهلول گفت: از آن رو كه من به چشم خود تا به حال" مرگ سه خليفه " را ديده ام ، ولي تو كه خليفه اي ،" مرگ دو بهلول " را نديده اي.
..........................دست و پا زدن بهلول

بهلول را ديدند بر بالاي
تپه اي نشسته و دست و پاهمي زد. پرسيدند : تو را چه مي شود كه دست و پا همين زني؟
گفت
: نا گهان در " فكر" فرو رفته ام ، دست و پا مي زنم تا از" آن بيرون آيم. (

..........................تشييع جنازه قاضي
قاضي شهر فوت كرد
و جمعيت انبوهي به تشييع آمده بودند . كسي بهلول را گفت: زمان تشييع جنازه بهتر است آدم در جلوي تابوت قرارگيرد يا عقب تابوت؟بهلول گفت: جلو يا عقب تابوت فرقي ندارد ،بايد سعي كرد: " توي تابوت قرار نگرفت؟."

ادامه نوشته

زنگ تفریح :ماجراهای ملا نصرالدین

..........................داستان خویشاوند الاغ
روزی ملا الاغش را که خطایی کرده بود می زد, شخصی که از آنجا عبور می کرد اعتراض نمود و گفت: ای مرد چرا حیوان زبان بسته را می زنی؟ملا گفت: ببخشید نمی دانستم که از خویشاوندان شماست اگر می دانستم به او اسائه ادب نمی کردم؟!

..........................داستان دم خروس
یک روز شخصی خروس ملا را دزدید و در کیسه اش گذاشت, ملا که دزد را دیده بود او را تعقیب نمود و به او گفت:خروسم را بده! دزد گفت: من خروس ترا ندیده ام, ملا دم خروس را دید که از کیسه بیرون زده بود به همین جهت به دزد گفت درست است که تو راست می گویی ولی این دم خروس که از کیسه بیرون آمده است چیز دیگری می گوید.

..........................داستان الاغ دم بریده
یک روز ملا الاغش را به بازار برد تا بفروشد, اما سر راه الاغ داخل لجن رفت و دمش کثیف شد, ملابا خودش گفت: این الاغ را با آن دم کثیف نخواهند خرید به همین جهت دم را برید. اتفاقا در بازار برای الاغش مشتری پیدا شد اما تا دید الاغ دم ندارد از معامله پشیمان شد. اما ملا بلافاصله گفت : ناراحت نشوید دم الاغ در خورجین است!؟

ادامه نوشته

طرح درس تعلیمات مدنی پنجم دبستان:عنوان درس وحدت

روش تدریس : الگوی ایفای نقش

اهداف کلی: 1. اشنايي با وحدت درجامعه اسلامي

اهداف جزيي  1- توصيه قران در مورد وحدت   2- دانش اموزان با كلمه وحدت اشنا شوند

 3- كلمه وحدت را تعريف كنند      4-  كامل كردن داستان ناتمام در مورد وحدت  

واژه های مهم: وحدت در ميان مردم  -   رهبري امام خميني   -   اشنايي با قبله  - 

گام اول: گرم کردن گروه

  معلم پس از ورود به کلاس از دانش آموزان می پرسد : اگر دشمن به كشور ما حمله كند  مردم چه می کردند؟

  پاسخ های هر گروه را روی تخته سیاه می نویسد و مسیر هر پاسخ را به سمت كلمه وحدت هدايت مي كند و به انها توضيح مي دهد كه در قران در مورد وحدت سفارشهاي زيادي شده است سپس داستان يك پيرمرد همراه فرزندانش را به صورت نمايش اجرا مي كنيم .

ادامه نوشته

طرح درس علوم تجربي پنجم ابتدايي : ساختمان مواد     

هدفهاي کلي و جزئي درس:
1. دانش آموز مفهوم مولکول را بداند .
2. دانش آموز چگونگي آرايش مولکول ها در حالات مختلف را بداند .
3. دانش آموز وضع مولکول ها ، در سه حالت ماده را بداند .
4. دانش آموز مفهوم اتم را درک کند .
5. دانش آموز بداند چرا خواص مواد با هم فرق مي کند .
6. دانش آموز مفهوم عنصر و ترکيب و مخلوط را درک کند .
هدفهاي رفتاري:
1. دانش آموز مولکول را تعريف کند .
2. دانش آموز روي دفترش آرايش مولکول ها در حالات مختلف ماده را رسم کند .
3. دانش آموز مفهوم اتم را بيان کند .
4. دانش آموز عنصر ، ترکيب و مخلوط را در حضور ديگر دانش آموزان و بدون کمک، تعريف کند .
5. دانش آموز مثال هايي از عنصر ، ترکيب و مخلوط بيان کند . 
ادامه نوشته

فعالیت های خارج از کلاس درس قرآن

تشویق دانش آموزان به فعالیت های قرآنی خارج از کلاس ،علاوه بر تقویت توانایی ایشان در یادگیری قرآن ،زمینه انس بیش ترآن ها را با قرآن کریم فراهم می آورد.برخی از اهم این فعالیت ها عبارتند از :

1 – عضویت در دارالقرآن ها

2 – انجام فعالیت انس با قرآن در خانه

3 – مطالعه و انجام فعالیت های بیشتر مربوط به بخش آشنایی با قرآن و داستان ها

4 – استماع نوارهای قرائت، تحقیق و ترتیل زیبااز قاریان مشهور

5- قرائت آیات به شیوه ی ترتیل و تحقیق به شیوه ی آن نوارها

6- تهیه و ارائه اخبار و مطالب قرآنی در کلاس با استفاده از رادیو قرآن ، رادیومعارف،روزنامه هاومجلات

7- شرکت در مسابقات ،جلسات و برنامه های قرآنی و ...

 8-تهیه روزنامه دیواری با عناوین ومحتوای قرآنی

9 – عضویت در گروه تواشیح مدرسه و..

10 –مشترک بودن مجلات و نشریات قرآنی

11-نوشتن پیام های قرآنی با خط خوش و قرائت در مراسم صبحگاه و...

12-  شرکت در طرح میثاق وتشویق دیگران به عضویت (تعهدنامه اخلاقی قرائت  روزانه چند آیه یا سوره از قرآن )

13- عضویت در انجمن قرآنی مدرسه

ويژگي‌هاي اخلاقي پيامبر اعظم‌

 در قرآن كريم، بارها از رسول خدا(ص) نام برده شده و مهم‌ترين ويژگي‌هاي اخلاقي ايشان بيان شده است. خداوند او را داراي، خلق عظيم، ، روِوف و رحيم، ، اسوه حسنه و معرفي مي‌كند.
    ‌ويژگي‌هاي اخلاق فردي
    انسان جداي از ديگران و بدون ارتباط با آنها، در وجود خود ويژگي‌ها و خلقياتي دارد. اين ويژگي‌ها در شكل‌دهي شخصيت فرد، نقش اساسي دارد و طبيعتاً بروز و ظهورش در مسائل خانوادگي و اجتماعي و سياسي است. در ذيل به چند نمونه از خلقيات فردي پيامبر(ص)مي‌پردازيم:
    توكّل
    معناي توكل اين نيست كه انسان از وسايل و اسباب پيروزي كه خداوند در جهان ماده در اختيار او گذاشته است، صرف‌نظر كند؛ بلكه منظور اين است كه انسان در چهار ديوار عالم ماده و محدوده قدرت و توانايي خود محاسبه نشود و چشم خود را به حمايت و لطف پروردگار بدوزد. اين توجه؛ آرامش و اطمينان و نيروي فوق‌العاده روحي و معنوي به انسان مي‌بخشد كه در مواجهه با مشكلات اثر عظيمي خواهد داشت. و پيامبر خدا(ص) از توكّل كنندگان به درگاه خدا بود تا با كمك او به انجام مأموريت الهي‌اش بپردازد.

ادامه نوشته