آموزگار پایه ی پنجم ابتدایی

اولین وبلاگ تخصصی پایه پنجم ابتدایی در ایران

عنوان :طرح درس بخوانيم

موضوع : اگر طبيعت زيباي ايران نباشد

پايه ي : پنجم

آموزشگاه : ……………..

تهيه كننده : ………………

سال تحصيلي :

اهداف درس 18 (اگر طبيعت زيباي ايران نباشد  ) :

1 ـ توسعه و گسترش آشنايي با جلوه هاي زيباي طبيعت ايران

2 ـ تقويت علاقه مندي و ارزش گذاري به جلوه هاي طبيعي ايران

3 ـ تقويت و توسعه ي ميهن دوستي

4 ـ رشد و پرورش حس زيبايي شناختي و زيبا دوستي

5 ـ آشنايي با برخي نكات زباني (ساخت واژه هاي غير ساده و نثر عادي و نثر ادبي ).

ارزشيابي تشخيصي :

قبل از تدريس درس جديد سؤالاتي راجع به درس گذشته به عمل مي آوريم :نظير اين سؤالات :ا  ـ توصيه ي پدر براي نوشتن يادداشت روزانه چه بود ؟

2 ـ كلمه هايي مانند دانش آموز كلاس و مردبزرگ را مي نويسيم و از دانش آموزان مي خواهيم كه موصوف و صفت و مضاف و مضاف اليه را در كلمات ذكر شده بيابند واگر اشكال ويا ابهامي در درس ويا دروس ديگر داشتند در صدد رفع آنها بر مي آييم و دوباره توضيحاتي در جهت تشخيص نكات دستوري و... ارائه مي دهيم ،تا اشكالات احتمالي دانش آموزان رفع گردد. (10 دقيقه )

آماده سازي وايجاد انگيزه :

قبل از اينكه تدريس درس را شروع كنيم ،سرود ملي را از ضبط صوت مدرسه در كلاس پخش مي كنيم وبه عكس العمل دانش آموزان توجه مي كنيم . مشاهده مي كنيم كه آنها بلافاصله با شنيدن آهنگ اوليه ي سرود ملي اين آهنگ موزون و آشنا از جا برمي خيزند و همراه با ضبط صوت همنوا مي شوند .پس از پايان و اتمام سرود راجع به احساس آنها نسبت به سرود ملي و ايران مي پرسيم :« فاطمه شما از شنيدن اين سرود چه احساسي داشتي ؟» ‌جواب مي دهد :« خانم ! يك حس غير قابل توصيف ، اينكه وطنم را دوست دارم واحساس غرور مي كنم .» از ديگران نيز همين پرسش را مي كنيم . آنها نيز مي گويند :«با شنيدن نام ايران ،به ياد رشادت ، سر افرازي ، سربلندي ،شهادت ،و احترام نسبت به تمام ايران و مردمان دلير اين مملكت زيبا مي افتيم .»

سپس از دانش آموزان مي خواهيم كه سرود « اي ايران ،اي مرز پر گهر » را به صورت دسته جمعي در كلاس بخوانند .

پس از پايان سرود از گروه بندي شاگردان استفاده مي كنيم و مي گوييم باهم مشورت كرده وبا بهترين و زيباترين جمله ايران را توصيف كنند .جملات گروهها را در پاي تابلو مي نويسيم و با انتخاب خود دانش آموزان ،گروهي را كه صاحب بهترين جمله است را مورد تشويق قرار مي دهيم . (10 دقيقه )

ارائه ي درس جديد :

در اين وقت كارت هايي را كه از مناظر و جاهاي ديدني ايران تهيه كرده ايم ،به تك تك دانش آموزان مي دهيم كه حاوي پيام تبريك به مناسبت فرارسيدن سال  جديد است . از دانش آموزان مي خواهيم كه با دقت به تصاوير نگاه كرده و جاهايي را كه بازديد نموده اند ،براي ديگران از خاطره ي آن سفرخود تعريف نمايند ويا اتفاقات جالب آن را ذكر كنند . ويا تصاوير مربوط به كدام استان ويا كدام نقطه ي ايران مي باشند و آنها مي توانند تصاوير خود را با يكديگر تعويض نموده ويا به صورت گروهي به تماشاي آنها بپردازند .

 به دانش آموزان مي گوييم :«بچه ها ! با دقت به تصاويري كه در اختيار داريد چه چيزي درك مي كنيد ؟ »

جواب مي دهند :« خانم مي فهميم كه ايران چه قدر مكان و مناظر زيبايي دارد كه قابل وصف نيست . مثل اينكه نقاش چيره دستي آنها را به تصوير در آورده است .ويا بهتر است بگوييم ايران بهشتي ديگر است . واقعاً خداوند چقدر مهربان و تواناست .« به درستي كه خداوند زيباست وزيبايي هارا دوست دارد .»»

به فراگيران مي گوييم :«دختران خوبم !آماده ي سفر شويد مي خواهيم به جاهاي مختلف ايران سري بزنيم .چشم هاي خود را ببنديد  ، در شمال ايران دركنار درياي آبي خزر قرار داريم . شما بچه هاي عزيزم چه حسي داريد باتوجه به اينكه قبلاً به آنجا رفته ايد ؟»

زهرا مي گويد :« خانم ! همه جا و حتي قله ي كوهها هم سبز است . مانند اينكه پروردگار عالم در همه جاي اين سرزمين فرشي سبز گسترده است . كشاورزان در شاليزارها مشغول كارند . به كنار دريا كه نزديك مي شويم و در كنار ساحل آن قدم مي زنيم امواج پي درپي خود را به ساحل مي رسانند .و...»

مريم مي گويد :«حال به اصفهان ،اين شهر زيبا و متمدن دنيا سفري مي كنيم . به سوي بازار مي رويم ،مسگرها مشغول كارند و قلم زنها با دقت و حوصله ي زياد مشغول ايجاد نقش بر روي ظروف هستند وسرو صداي خاصي به آنجا بخشيده اند . به طرف سي و سه پل مي رويم و به قدم زدن بر روي آن مي پردازيم . چقدر شاه عباس صفوي بناهاي زيبا ساخته ، به راستي كه اصفهان نصف جهان است . همانا انسانهايي مانند شاه عباس كه باعث پيشرفت مملكت شده اند قابل تحسين اند .»

معصومه مي گويد :« حال به مشهد مقدس ،به شهر«ضامن آهو» ، شهر اميد دلها ،به سوي گنبد طلايي امام رضا روانه مي شويم . با استقبال گرم مردمانش روبه رو مي شويم .زوار به سوي حرم امام روانه هستند . زيرا مي خواهند همدمي براي نجواهاي  خود بيابند وحرف هاي دل خود را فقط با او در ميان بگذارند . آنها بعداز زيارت به سوي بازارهاي اين شهر رفته و با سوغاتي هاي اين شهر يعني نبات و زعفران و زرشك به سوي شهر و ديار خود باز مي گردند .» و..

دانش آموزان در ضمن صحبتهايشان از فرهنگ وسنتها و مهمان نوازي هاي مردم ايران تعريف مي كنند . آنها كه در دنيا نظيري ندارند .

از دانش آموزان مي خواهيم عكس هايي را كه از مكان هاي مختلف ايران كه به آنجها سفر كرده اند ،به كلاس بياورند و با در كنار هم قرار دادن آنها ،آلبوم عكسي بزرگ تهيه مي كنيم وبه اين ترتيب با استفاده از سوغاتي ها و صنايع دستي و محصولات مختلف استانها و نيز لباسهاي محلي هر استان ، نمايشگاهي در كلاس بر پا مي شود و از دانش آموزان ساير كلاس ها دعوت مي شود از اين نمايشگاه ديدن نمايند . به اين ترتيب مكانهاي تاريخي و ديدني ايران براي ساير دانش آموزان نيز شناسانده مي شود .

در آخر مسابقه اي در بين دانش آموزان گروهها به اجرا در مي آيد . به اين نحو كه هر گروه كه بيشترين مكان تاريخي استان زنجان را نام ببرد برنده است . مي توان به شغلها و سوغاتي ها و ... نيز اشاره كرد .

حال مي پرسيم :«بچه ها !در شهر خودمان خرم دره چه چيزي جزء منظر زيباي آن محسوب مي شود ؟»

پاسخ مي دهند :« خانم ! رود خانه ي آن و نيز جنگلهاي سرسبز كنار آن »

حال مي پرسيم :«تصور كنيد اين رودخانه و يا جنگل در كنا ر آن نباشد چه اتفاقي مي افتد ؟»

مي گويند :«در آن وقت ديگر خرم دره زيبايي نخواهد داشت .»

سپس ادامه مي دهيم :« پس ما وظيفه ي سنگين حفظ آنها و نگهداري از ميراث گرانبهاي ايران وحفظ محيط زيست و شناساندن آنها به ديگران را داريم .»

در ادامه ي تدريس دانش آموزان به طور جداگانه از متن درس روخواني به عمل مي آورند . نيز مي توانيم در مورد نكات دستوري توضيحاتي ارائه دهيم مثلاً اينكه با نوشتن نثر توصيفي وادبي زيبايي خاصي به انشا و نوشته هاي خود بدهيم . 

 (20 دقيقه )   ( ارائه تصاویر از مکان های تاریخی ودیدنی کشور مان )

ارزشيابي تكويني : در اين مرحله از قسمت درك و دريافت درس و يا واژه آموزي وغيره پرسش به عمل مي آوريم و اشكالات احتمالي آنهارا دوباره تشريح مي نماييم .(5 دقيقه )

تعيين تكليف : در پايان به دانش آموزان مي گوييم :«با توجه به اينكه تعطيلات نوروزي در پيش است ،در هنگام سفر به مكانهاي مختلف ،گزارشي ويا عكس و... از بازديدهاي خود تهيه نمايند و پس از پايان تعطيلات به كلاس بياورند.ويا ماكتي از نماهاي تاريخي ايران تهيه نمايند(5 دقیقه)

 منبع :http://giiva.blogfa.com/post-118.aspx

+ نوشته شده در  ساعت   توسط غلامحسین پناهنده  |