X
تبلیغات
آموزگار پایه ی پنجم ابتدایی - طرح درس تعلیمات مدنی پنجم دبستان:عنوان درس وحدت

آموزگار پایه ی پنجم ابتدایی

اولین وبلاگ تخصصی پایه پنجم ابتدایی در ایران

روش تدریس : الگوی ایفای نقش

اهداف کلی: 1. اشنايي با وحدت درجامعه اسلامي

اهداف جزيي  1- توصيه قران در مورد وحدت   2- دانش اموزان با كلمه وحدت اشنا شوند

 3- كلمه وحدت را تعريف كنند      4-  كامل كردن داستان ناتمام در مورد وحدت  

واژه های مهم: وحدت در ميان مردم  -   رهبري امام خميني   -   اشنايي با قبله  - 

گام اول: گرم کردن گروه

  معلم پس از ورود به کلاس از دانش آموزان می پرسد : اگر دشمن به كشور ما حمله كند  مردم چه می کردند؟

  پاسخ های هر گروه را روی تخته سیاه می نویسد و مسیر هر پاسخ را به سمت كلمه وحدت هدايت مي كند و به انها توضيح مي دهد كه در قران در مورد وحدت سفارشهاي زيادي شده است سپس داستان يك پيرمرد همراه فرزندانش را به صورت نمايش اجرا مي كنيم .

  گام دوم: انتخاب شرکت کنندگان

 با توجه به خصوصیات و علاقه ی آنها نسبت به ایفای نقش, آموزگار افراد را انتخاب می نماید.كسرا از گروه 1 محسن از گروه 2 عباس از گروه 3 نقش پسران پيرمرد و علي نقش پيرمرد و حسين نقش قصه گو انتخاب مي شوند.

 معلم:بچه ها حالا تا دوستانتان خود را آماده ی نمایش می کنند,شما در مورد سؤالاتی که می پرسم فکر کنید. تا به حال در مراسمات راهپيمايي شركت كرده ايد چه خاطره اي از ان داريد – براي چه شما به همديگر كمك مي كنيد

گام سوم: صحنه سازي

  ایفا گران نقش طرح صحنه را تهیه می کنند و در حین پردازش صحنه سؤالاتی از قبیل محل اجرای نمایش و اینکه بچه ها آیا با نقش خودتان ارتباط برقرار نموده اید آنها را راهنمایی می کنیم.

گام چهارم: آماده کردن مشاهده گران

در این مرحله از دانش آموزان می خواهیم که ضمن تماشای نمایش فکر کنند و خود را به جای یکی از نقش های دانش آموزان ایفا کننده بگذارند که چه کارهایی را می توانیم انجام دهیم.

گام پنجم: نمایش

بازیگران نقش می گیرند و خود را در آن نقش باور می کنند و به یکدیگر از روی واقعیت پاسخ  می دهند. قصه گو شروع به خواندن روی کتاب می نماید و دانش آموزان ایفای نقش در زمان های خود اقدام به ایفای نقش می کنند.

گام ششم: بحث و ارزشیابی

 معلم: بچه ها اگر شما به جای پيرمرد بوديد چكار مي كرديد – در مورد وحدت چه چيزهايي مي گفتيد و سوالاتي درباره درگير كردن دانش اموزان با مساله وحدت در جامعه اسلامي

گام هفتم: نمایش دوباره

 برای درگیر نمودن سایر دانش آموزان و توجه به عواطف روحی آنها نمایش را در کلاس تکرار می نماییم و در صورت وجود خطا در میان دانش آموزان آنها را راهنمایی می کنیم .

گام هشتم: بحث و ارزشیابی

 پس از اتمام نمایش از دانش آموزان می خواهیم که در مورد وحدت و عوامل مشترك در ميان همه ي مسلمانان و رهبري امام خميني صحبت كنند در مورد تفرقه بحث كنند .

گام نهم: تجارب مشترک

بچه های عزیزم آیا تا به حال مطلبي در خصوص وحدت شنيده يا ديده ايد ؟ چه حالتي به شما دست ميزند در جامعه اسلامي چه كارهايي را بايد در جهت وحدت ميان مسلمانان انجام بدهيم و چه كارهايي را بايد انجام ندهيم .

+ نوشته شده در  ساعت   توسط غلامحسین پناهنده  |